25 Ekim 2016

AŞURE



Şu hayatta en sevdiğim iki tatlının biri güllaç biri de aşuredir. Şansıma bakın ki ikisinden de ancak 1 ay istifade edebiliyorum. Hele de aşure. Hadi güllaç Ramazan boyunca birkaç kez yapılıyor ama aşure? Koca tencere kaç kere kaynar ki:/ Sayıyı artırmak adına iyi aşure yapan komşular zaten önceden mimlendikleri için onlarınki gelince mutlaka tadına bakıyorum.

Bu tarifi çok kişiye denettim, tattırdım, hiç dudak büken surat ekşiten görmedim. Öyle konu komşudan bahsetmiyorum. Aşureyi ofise götürdüğüm için geniş hedef kitlelere tattırma şansım da oldu. Ya da bana çaktırmadılar diycem ama silip süpürülen tabaklar, çıkan kavgalar gibi bir takım delillerim mevcut. 

Her malzemeyi aşureye kötü renk vermesin diye tek tek kaynatan annemin nadide tarifini görücüye çıkarayım istedim. Bu işe girişecekseniz ilk defada istediğiniz tadı ve kıvamı tutturmanız zor olabilir ama verdiğim miktarların yarısı ile filan birkaç deneme yapabilirsiniz. O yüzden ilk denemede yarım ölçü kullanmak akıllıca olabilir. 

Ne lazım?
250 gram aşurelik buğday (Reis, aşurenin kalitesi önemli)
1/2 su bardağı kuru fasulye ( 1 ajda çay bardağı) - haşlanmış konserve kullanabilirsiniz
1/2 su bardağı nohut ( 1 ajda çay bardağı) - -haşlanmış konserve kullanabilirsiniz
1/4 su bardağı pirinç
100 gr kuru kayısı
100 gr kuru incir
100 gr kuru üzüm
1/4  portakalın kabuğu
4 su bardağı toz şeker 
1 çorba kaşığı gülsuyu ( isteğe bağlı)
4 litre içme suyu

Üzerini süslemek için:
Badem (çiğ, tuzsuz badem. Suda kaynatılıp kabukları soyulmuş)
Fındık
Yeşil İç Fıstık (toz da olur)
Nar
Kuş Üzümü
Dolmalık Fıstık
Ceviz
Nar taneleri

5 lt.lik tencere ( düdüklü tencereniz varsa genelde 5 lt'lik oluyorlar)
Tüm bardak ölçüleri 200ml. su alan bir su bardağına aittir.

Arife tarif

1 gece öncesinde yapılacaklar:
Aşurelik buğdayı soğuk su ile yıkayın ve süzün. Sonra küçük bir tencereye alın, üzerine su ekleyin ve 5 dakika kadar kaynatın, süzün. Buğdayı aşure yapacağınız  tencereye alın.

Pirinci soğuk su ile yıkayın ve süzün. Pirinci buğdayın üzerine alın, su ekleyin ve kaynatın. 5 dakika kaynadıktan sonra altını kapatıp, kapağı kapalı olarak 1 gece boyunca tencerede bekletin.

Nohut ve fasulyeleri ayrı kaplarda bolca suyun içinde ıslatın. Bu şekilde 1 gece bekletin. (Konserve kullanıyorsanız bunu yapmanıza gerek yok)

Ertesi gün yapılacaklar:
Kuru kayısı ve kuru incirleri ayrı tencerelerde (bütün olarak) bir taşım kaynatıp, süzün. Minik küpler halinde doğrayın. Benzer şekilde kuru üzümleri de kaynatıp, süzün. Bunu yapmamızın nedeni kuru meyvelerin vereceği koyu rengi ortadan kaldırmak.

Portakal kabuğunun beyaz kısımlarını bir bıçak yardımı ile olabildiğince alın. Bunlar acılık verebilir. Bunları da küp küp doğrayın, bir taşım kaynatın ve süzün.

Nohut ve fasulyeyi süzüp yeni su ekleyerek ayrı kaplarda haşlayın ve pişince süzün. Haşlanan nohutun kabuklarını baş ve işaret parmağınızla sıkıştırarak soyun. ( Hazır konserve nohutun da kabuklarını soymalısınız)

İçinde buğday ve pirinç olan tencereyi ocağın üzerine alın. Kaynamaya başlayınca altını kısın, 2 saat kadar iyice helme dökene kadar (buğdaylar patlayıp nişastası çıkacak ve karışımı koyulaştıracak) kaynatın. Pişirirken olabildiğince tencerenin ağzının kapalı tutmaya gayret edin ama dibi tutmaması için arada karıştırın. Arada, azalan suyu tamamlamak için kaynar su ekleyebilirsiniz. 2 saatin sonunda koyu olmayan ama sulu da olmayan, yayla çorbası kıvamında bir karışımınız olacak.

Bu aşamada nohut ve fasulyeleri ekleyin. Ocağın altını açın. Kayısı ve üzümü ekleyin.
Şekerini koyun. Şekerin iyice erimesini bekleyin, karıştırın, karışım kaynamaya başlayacak. Ocaktan indirmeden önce gül suyunu da ekleyin. 1 dakika kaynatın. Altını kapatın. Kapağını kapatıp 5-10 dakika dinlendirin.

Rengini bozmaması için küçük doğradığınız incirleri kaselerin dibine paylaştırın. Sonra da aşureyi bir kepçe yardımı ile kaselere paylaştırın. Oda sıcaklığında soğumaları bekleyin. Üzerlerini süsleyip hemen bir kendiniz yiyin, güzel olmuşsa birazını komşulara verin, kalanları da buzdolabında üzeri streç film ile saklayın.


Üff noktası:
Aşure pişirmek tamamen üff! noktalı süreçler topluluğu zaten ama sonuca değiyor.
Burada önemli olan noktalar: Buğdayın iyi pişmesi lazım, pişmezse nişastası çıkmaz, sulu olabilir. Ama çok koyu bir kıvamda da olmamalı çünkü bu durumda da soğuduktan sonra taş gibi sert bir aşureniz olur.

2 yorum:

Sultan Gulseven dedi ki...

Nohut ve fasulyenin ölçüsü haşlanmamış olarak yarım bardak değil mi? Benım dolapta haşlanmış olarak var da o zaman haşlanmış 1 bardak mı koymalı yım. İlk defa yapıcam sayenizde Teşekkürler sultan

Aslı Biçer dedi ki...

hayır Sultan Hanım, haşlanmış olarak yarım bardak kullanın, aksi takdirde çok fazla olabilir